Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
"A részvételi demokrácia technikái világszerte
terjednek: falvak, nagyvárosok, egész országok hoznak döntéseket a
lakosságot megmozgató nyilvános vitafórumokra támaszkodva. Itthon a
társadalmi részvétel alig érvényesül."
Időt rabló pótcselekvés vagy a képviseleti demokrácia rendszerhibáit
kiküszöbölő hatékony eszköz? A részvételi demokrácia technikái
világszerte terjednek: falvak, nagyvárosok, egész országok hoznak
döntéseket a lakosságot megmozgató nyilvános vitafórumokra támaszkodva.
Itthon a társadalmi részvétel alig érvényesül.
A közügyekről szórványos információval rendelkező állampolgárokat a
felmérések szerint egyre nehezebb meggyőzni arról, hogy a politikusok
valóban az ő érdekeiket képviselik, vagy hogy a politikai részvételnek
egyáltalán bármilyen jelentősége lehet. A népesség és a döntéshozók
közötti szakadék fokozatosan nyeli el a politikai intézmények
legitimációját. Persze az önigazgató közösségek klasszikus republikánus
eszméje - ahol mindenkit minden kérdésbe bevonnak - a mai
társadalmakban nyilvánvalóan életképtelen. Az viszont nem tűnik
lehetetlennek, hogy az embereket jobban bevonják a róluk szóló
döntésekbe, időt hagyva mindenkinek, hogy valamennyi oldal szempontjait
megérthesse. Például úgy, hogy bizonyos programok kidolgozásakor a
közösség legkülönfélébb érdekeit, értékeit megjelenítő polgárok
nyilvános vitákon elmondják a véleményüket - akkor, amikor még nem dőlt
el semmi. A közvetlen demokrácia felfogásának e reinkarnációjában a
lehetőleg szociológiailag is reprezentatív testületek nem ragadják
magukhoz a döntés jogát, a szakpolitikák részletkérdései sem az agorán
kalapálódnak ki. A lényeg, hogy a közösség tagjai egy tanulási folyamat
során árnyaltabb képet nyerjenek egy őket is érintő döntési helyzetről
- cserébe visszajuttatják környezetük elvárásait, félelmeit, reményeit,
illetve javaslatait. Az úgynevezett részvételi demokrácia
legintenzívebb alkalmazása mellett sem akarja vagy tudná leváltani a
választott képviselőket, de kihívást jelent a zárt körben hozott
döntéseket favorizáló politikai elit számára. Másfelől a politika
minden közvélemény-kutatásnál mélyebben megismerheti választóinak
preferenciáit - s e kölcsönösség akár helyrebillentheti a közbizalmat
is.
Elmélet
A társadalmi részvétel kiszélesítésének egyik legrégebbi technikája a
70-es évek elején az Egyesült Államokban, illetve Németországban az
esküdtszéki bíráskodás mintájára létrehozott állampolgári tanács (ÁT,
angolul citizens' jury). A rendszerint 12-16 fős testületek lehetnek
egy kistelepülés vagy akár egy ország felkészített kiválasztottjai,
agyalhatnak egy ravatalozó vagy egy atomhulladék-lerakó sorsáról. Nincs
egységes előírás, hogyan épüljön föl, de a vita mindenképpen az
előzetesen jóváhagyott keretek között, moderátor segítségével, közönség
előtt zajlik. Amerikában, ha egy közösség arra ébred, hogy valamelyik
nyűgét egy ÁT keretében akarja feldolgozni, a LOKA Intézet pénzzel,
módszertannal, szakmai támogatással siet a helyszínre. A teher
rendszerint azé, aki a probléma gazdája, a közjóról szóló viták
támogatása többnyire az államra hárul. Az érdekelt felek képviselőiből
(például egy önkormányzat, szakértők, helyi lakosok, természetvédők,
szabályozó szerv, támogatók és ellenzők) álló tanácsadó testület
meghatározza a megtárgyalandó alternatívákat, részt vesz a tagok
kiválasztásában, és jóváhagyja a moderátor személyét. A kiválasztott
emberek rendszerint kisebb-nagyobb csoportokba verődve, majd együtt
üléseznek egy-két napig, hogy az adott dilemma különböző aspektusairól
- akár a bíróságon - meghívott szakértők segítségével próbáljanak minél
világosabb összképet kapni. A moderált vitafolyamatban mindenki egyenlő
esélyeket kap, a záródokumentumba pedig mindenki ajánlása belekerül. Az
ÁT eredménye, legitimitása nyilván attól függ, miként valósítják meg.
Nagy kérdés, sikerül-e az összes érintett csoportot, értéket, érdeket
feltérképezni, megjeleníteni. Feltétel, hogy sikerüljön a túl intenzív
preferenciával rendelkezőket (például a gazdaságilag érdekelteket) a
kispadra vagy a szakértők közé ültetni, a marginalizálódott, passzív
társadalmi csoportok érdekeit pedig beemelni. 'k ugyanis, ha rajtuk
múlik, inkább távol maradnak - akár a parlamenti választásokon.
Gyakorlat
Politikai kultúrája válogatja, hogy a közösség visszajelzéseit mennyire
veszik komolyan. Ahol gyakorta és jelentős médiajelenlét mellett élnek
a részvételi technikákkal, ott nagy politikai kockázat negligálni az
eredményt, bár egy falu vezetőit nyilván könnyebb elszámoltatni, mint
egy egész kabinetet. Dániában a parlament mellett a végrehajtó
hatalomtól függetlenül működő intézmény gondoskodik arról, hogy
bizonyos kérdések terítékre kerüljenek. A nemzeti léptékű döntések
megalapozására a dánok az úgynevezett konszenzuskonferencia intézményét
használják, amely lényegében dialógus a tudomány szakértői és a
polgárok között egy adott technológia várható társadalmi nyereségéről
és veszélyeiről (lásd erről keretes írásunkat). A GM Nation nevű
programban néhány éve az ország a genetikailag módosított organizmusok
igencsak kényes kérdésében próbált dűlőre jutni. A legnépszerűbb
médiumokban elhelyezett felhívásokra rengetegen jelentkeztek
önéletrajzzal, motivációs levéllel. Nem lehettek tanácstagok, de
felszólalhattak a biotechnológiában dolgozó alkalmazottak, kutatók, pró
és kontra kampányolók, az agráriumból érkezők és választott
hivatalnokok. Végül egy 14 fős, mindkét oldal véleményét reprezentáló
csapat állt össze. Hazavittek egy oktatócsomagot, utána két hétvégén át
konzultáltak a szakértőkkel, majd egy négynapos nyilvános konferencián
szakértői jelenlét mellett vitázva letettek egy jelentést az asztalra -
ami lényegében arról szólt, hogy óvatosságból jobb volna kimaradni a
GMO-bizniszből. "Mindez azon a feltételezésen alapul, hogy ha elég időt
és információt nyújtunk, akkor egy átlagemberekből álló közösség is
képes nagyon komplex kérdésekben döntést hozni" - magyarázza Király
Gábor tudományszociológus. "De vajon hogyan tudom ellátni az embereket
az ő szintjüknek megfelelő információkkal, és biztosítani, hogy ezeket
magukévá is teszik? Legtöbbünk az adott diszciplína fogalmait sem igen
érti" - teszi fel a kérdést Lánczi András, a Budapesti Corvinus Egyetem
Politikatudományi Intézetének igazgatója, aki inkább a szűkebb
környezetünkről szóló, átláthatóbb ügyekben tartja fontos eszköznek a
hasonló technikákat. "Az embereknek nem feltétlenül a tudományos
igazságokat kell mélyen elsajátítaniuk, hanem a mögöttes társadalmi,
politikai, erkölcsi dilemmákat. Azt az európai uniós
konszenzuskonferenciát, amelynek magyarországi fordulója is volt,
többek között olyan súlyos etikai dilemmák hívták létre, mint hogy
szabad-e olyan gyógyszereket kifejleszteni, amelyekkel gyerekkorban
befolyásoljuk az agyi képességeket. Erre nincs tudományos válasz,
releváns erkölcsi ítélete pedig egy két-kezi munkásnak is lehet" -
magyarázza Pataki György közgazdász, a Szent István Egyetem Környezet-
és Tájgazdálkodási Intézetének oktatója.
Nagy-Britanniában például arról vitáznak, miként allokálják a szűkös
erőforrásokat egy adott kórházban vagy az egész egészségügyi
rendszerben. Az Egyesült Államokban már telekommunikációs stratégiai
kérdésekről győzködték egymást, Dániában az úgynevezett
szavazókonferencia segített a nemzeti parkok jövőjének tervezésében,
Hollandiában az internetes információs szabadságjogokról, az
éghajlatváltozásról, Belgiumban a fenntarthatóbb energiapolitikáról
folyik a népképviseleti disputa. Inkább lokális, környezetvédelmi
vonatkozású konfliktusok feloldására szokták bevetni a szcenárió
workshop intézményét, ahol egy problémára különböző megoldási
forgatókönyveket munkálnak ki. Németországban helyi vagy regionális
"tervezősejtekben" formálódik a közösség véleménye egy útépítésről, egy
lakóparkról. Több európai országban a heves lakossági tiltakozások
nyomán most helyezik új alapokra a kiégett fűtőelemek elhelyezésének
gyakorlatát. A "Meeting of minds" nevű mérlegelőfórumon az agykutatás
jövőjéről kilenc európai ország egyenként 14 résztvevője két nemzeti
szintű találkozót követően gondolkodott együtt, majd küldött jelentést
az Európai Parlamentnek (ebben egy magyar válogatott is részt vett). A
brazíliai Porto Alegre városának vezetése nyilvános vitákban tervezi
meg, hogy a szűkös büdzséből milyen arányban költsenek bűnmegelőzésre,
egészségügyre, a gyermekszegénység enyhítésére; a részvételi
költségvetés praxisát azóta más brazil városok is próbálgatják.
Csakhogy. A dán GMO-vita például másfél évig tartott, és sokak szerint
luxus egy-egy kérdéssel ennyit foglalkozni. Mások viszont úgy vélik,
hogy egy idejekorán elkezdett lassú egyeztetés még mindig gyorsabb,
mint egy perek-kel, tüntetésekkel kisiklatott beruházás vagy egy
társadalmi ellenállással fékezett intézkedés-csomag.
Itthoni körkép
Itthoni politikusok szerint a Magyarországon másfél évtizede működő
képviseleti rendszernek nem ilyen új impulzusokra van szüksége. "Nálunk
a társadalom nem idegenedett el a politikumtól, a magas választási
részvétel is ezt mutatja" - indokol Csákabonyi Balázs (MSZP) parlamenti
képviselő, az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának egykori
alelnöke. Szerinte még mindig alakuló demokráciánkban a társadalmi
részvétel paraméterein legfeljebb az önkormányzati és megyei
intézményrendszer szűkítésével, illetve a választott regionális
intézményrendszer jogköreinek bővítésével kell változtatni. Lánczi
András inkább a politika minőségét, a politikusok kiválasztódásának
folyamatát terelné új utakra. Úgy tűnik, döntéshozóink a társadalmi
részvétel hagyományosnak mondható formáira sem lehetőségként, hanem
gátként tekintenek. A környezetet érintő beruházások gyakorlata (lásd
keretes írásunkat), a gyakori politikusi kiszólások, a stratégiai
kérdésekben felszínes, hiányzó társadalmi egyeztetés mellett az utóbbi
években több, a részvétel lehetőségét szűkítő törvény született. A
sztrádaépítések lendületes engedélyezése céljából három éve hozott vagy
az uniós támogatásokkal elkezdett nagyberuházások védelmében tavaly
született jogszabály (amelyek korlátozzák a civilek jogait, elzárva
őket számos jogorvoslati lehetőségtől) mellett a legutóbbi (azóta
visszavont) titoktörvény-tervezet vagy a befektetők dolgát megkönnyítő
hatásvizsgálati eljárásról szóló kormányrendelet is erre utal.
De vajon szót értenénk-e egyáltalán? A honi közmeghallgatásokat,
lakossági fórumokat látogató szemlélő könnyen arra a következtetésre
juthat, hogy honfitársaink jó része tekintélyelvű, könnyen
manipulálható, vagy jól elvan a közügyek nélkül. "Egy demokratikus
múlt, reflex és tapasztalat nélküli generáció próbálgat egy új
rendszert, demokratává nevelődni pedig négyévenkénti választással az új
generáció sem tud. Pont a hiányzó zsigeri demokrata attitűd
kiala-kítása miatt van égető szükség a részvételi demokrácia
technikáira - érvel Pataki György, aki szerint a részvételi igény
országszerte tapintható, csak épp a vita megfelelő fórumai hiányoznak.
- Megteremthető az a társas szituáció, amikor nem parttalan sírás-rívás
folyik, hanem tenni akarást eredményező együttgondolkodás. Ebből
nemcsak a résztvevők tanulnak, hanem a nyilvánosság is, s egy idő után
a hazai közéletben is nehezebb volna olcsó demagógiával sikert aratni."
A Cromo Alapítvány tavaly négy Pest megyei településen próbálkozott az
állampolgári tanáccsal. A hosszabb előkészítést kívánó projekt a sok
önkéntes munkát nem számítva összesen kétmillió forintba került.
"Közmeghallgatási felhívás a hátsó folyosón, a párbeszéd hiánya,
ötletekkel teli, de a közhatalommal szemben szkeptikus emberek,
szétzilálódott, fragmentálódott közösségek" - sorolja Őry Beáta tréner,
programkoordinátor, miért gondolták, hogy a hazai viszonyok között
lokális szinten mindenképp égető szükség volna formalizált, jól
meghirdetett vitafórumokra. A választott testületek meggyőzése, a
szerződés, egy előkészítő fórum, a toborzás és castingolás után
Pócsmegyeren az illegális hulladéklerakás megakadályozásáról,
Tápiószelén a temetők rendbehozataláról, Pilisszentlászlón a kulturális
élet fellendítéséről, Diósdon pedig a focipálya sorsáról vitáztak az
érdeklődők. A helyi médiában, plakátokon reklámozott eseményre nem volt
könnyű a lakosokat megmozgatni, a bizalmatlanság pedig lényegében csak
menet közben oldódott. "Mindenhol elsősorban olyanok jöttek, akiknek
szívügye a település, van egy kedvenc problémájuk, amivel meg akarják
mozgatni a többieket, de már több kudarcélményük volt. Amikor
megértették, mit akarunk, és látták, hogy a felkínált keret alkalmas
erre, hajlandóak voltak kulturáltan vitázni, és akár szempontot
váltani. Az a gyönyörű, hogy a korábban vagylagosnak gondolt megoldások
helyett az emberek rájönnek: ötleteiknek lehet közös metszete a falu
jövőjéről. Tíz éve hajthatatlan ellenfelek szót értettek egymással!" -
számolt be a történtekről Őry Beáta. Diósdon például meglehetős érzelmi
töltettel indult a tanácskozás. Az önkormányzat egy hipermarketnek
szánta a focipályát, a helyi vállalkozók és lakosok ezt ellenezték. A
gőz kiengedése és a játékszabályok elfogadása után a polgármester, egy
településfejlesztési szakember és egy környezetvédő lépett szakértőként
a pódiumra. "Fokozatosan kiderült, hogy a pálya ügye mögött az igazi
kérdés az, hogy miként teremtsenek forrást a város fejlesztésére.
Elkezdődött az ötletelés, és sorra jöttek a felajánlások a
vállalkozóktól" - meséli Kuna Gábor, az alapítvány munkatársa, aki
szerint minél kisebb településről beszélünk, a módszernek annál nagyobb
közösségfejlesztő hatása lehet. Pócsmegyeren az illegális
hulladéklerakás miatt évek óta mérgelődő lakosok zöldrendőrség
megalakítását tervezték, és arra sarkallták vezetőiket, hogy
intenzívebben tárgyaljanak a hatóságokkal.
Illés György, az ezerlakosú Pilisszentlászló polgármestere szerint az
ÁT legfontosabb hozadéka az volt, hogy a jelentős kulturális, szociális
különbségek ellenére az őslakosok és a később betelepülők egy asztalhoz
ülve szót értettek egymással, bár a szlovákságot nemigen képviselték.
"Aki eljött, jó érzéssel távozott, az egyenlő feltételek miatt mindenki
meghallgatta a másikat. Az emberek ráeszméltek, hogy ha fel akarják
lendíteni a kulturális életet, jobban össze kell fogniuk. Konszenzus
született, hogy kell egy főállású kultúros." Erre azonban a normatív
támogatások visszaesése miatt csőd szélére sodródott faluban már nem
jutott pénz. Pedig közben stratégiai döntés elé kerültek, amelynél újra
indokolt volna a közvélekedés megismerése. "Kérdés, hogy duzzadjon-e
tovább a falu, épülhessen akár lakópark is, vagy őrizzük meg magunkat
ekkorának? Nagyon rossz volna, ha erről az önkormányzat egyedül
próbálna dönteni."
Linder Bálint
KERETES 1:
A tejesember a nanotechnológiáról?
Merre menjen a tudomány? Hova allokáljuk a kutatás-fejlesztés
erőforrásait? Vajon milyen hatással lesz a társadalomra egy adott
technikai újítás? Hogyan ellenőrizzük ezt? Ezekre a kérdésekre néhány
évtizede csak vélelmezetten értéksemleges szakértők adtak zárt ajtók
mögött vélelmezetten ésszerű tanácsokat a közpolitika formálóinak. Az
akkor uralkodó szemlélet szerint a tudomány és a technika mint
önműködő, autonóm működési logikával rendelkező szféra társadalmilag
feltétlenül hasznos javakat termel, csak békén kell hagyni őket. A
dánok a különféle technológiák értékelési eljárásainak kimunkálása
közben arra jutottak, hogy ez nem egészen így van. Mivel a
tudományos-technikai fejlődés mindannyiunk életét formálja, bizonyos
kereszteződésekhez érve illik összehívni mindazokat, akikre hatással
van. "Laboratóriumból nem lehet megmondani, hogy viszonyuljon a
társadalom egy új technológia kockázataihoz. Hogy miként határozzák meg
a különféle levegőszennyezettségi határértékeket, az egy
technikai-tudományos folyamat, de hogy hol húzódjon a határ, az etikai
kérdés is" - példálózik Király Gábor tudományszociológus. A gén-, a
nano- és az információs technikák, az agykutatás az életünket
fenekestül felforgatják, és újabb átalakulásokat ígérnek, így az
innovációk ellenőrzése és a várható hatások átbeszélése sokak szerint
elemi társadalmi szükséglet. A részvételen alapuló
technológiaértékelésben a társadalmi értékeket és véleményeket bevonják
a technológiai alternatívák értékelésének folyamatába, a konstruktív
technológiaértékelés pedig már nyíltan azt akarja, hogy a technológiai
fejlődés irányára hassanak a társadalom kü-lönböző csoportjainak
értékei és véleménye. A világ számos országában a veszélyes és nem
veszélyes hulladéklerakók elhelyezésének meghatározását is gyakorta
végzik így.
KERETES 2.
Önerős vidékértékelés
A hazai vidékfejlesztési programok kidolgozása közben a tanácsadó cégek
gyakran nem vesztegetnek sok időt a terepmunkára. Az e-mailen bekért
adatok feldolgozása és néhány személyes találkozó után sok kistérség
kap a pénzéért cserébe teljesen általános, használhatatlan dolgozatot.
Ezzel a gyakorlattal és a felülről-kívülről tervezés szellemével szakít
a részvételen alapuló vidékértékelés, ahol a térségben élők tudását
integrálják a kutatás-tervezés folyamatába. Így közös munkában, ámbár
hosszabb idő alatt áll össze az anyag. A közvélemény-formáló szereplők
(polgármesterek, civil szervezetek, vállalkozók, egyházi személyek, a
boltos stb.), majd az általuk javasolt emberek, illetve véletlenszerűen
kiválasztott háztartások ötletei, értékelése interjúk, terepszemlék,
nyilvános fórumok során épül a munkába. A Szent István Egyetem
Környezetgazdaságtani Tanszékén működő Környezeti Társadalomkutatók
csoportja ezzel a közelítéssel jelenleg a mezőcsáti kistérségben
dolgozik azon a vidékfejlesztési koncepción, amelynek sikerén a
2007-2014-es uniós költségvetési ciklusban elnyerhető pénzek múlnak.
Ebben az is fontos, hogy az emberek elkezdjenek valódi közösségként
működni, lehetőleg azután is, miután a program véget ért. Hasonló
elveken és a településközi kooperáción alapulnak azok a komplex,
közösségi tervezési programok is, amelyek a 90-es években a
Szentendrei-sziget és a Dörögdi-medence községeinek életét is
formálták.
KERETES 3:
Társadalmi részvétel a környezetpolitikai döntésekben
Perek, tiltakozó helyiek, önmagukat fához láncolt civilek - az
embereket gyakran testközelből érintő környezetpolitikai döntésekben a
civil részvétel (a többi szektorhoz képest) intenzívnek mondható. A
rendszerváltás előtt erőből, technokrata közelítéssel hozott döntések
ideje a társadalmi részvétel jogi hátterének megteremtésével elvileg
véget ért. A közérdekű adatokhoz való hozzáférés lehetősége, a
közérdekű tájékoztatást előirányzó önkormányzati törvény, a környezeti
hatásvizsgálatról vagy a villamos energiáról szóló kormányrendelet a
döntéshozókat ma arra készteti, hogy változtassanak az érintettekkel
való kommunikáció gyakorlatán. Vállalati menedzserek, önkormányzati
vezetők kezdték elsajátítani, miként kell bonyolult struktúrájú
társadalmi környezetben tárgyalni. A részvétel mélységének és
minőségének biztosítása azonban még ma is a demokratikus lelkület létén
vagy hiányán múlik. Miközben ma aligha lehet egy
veszélyeshulladék-lerakót a helyiek akarata ellenére megépíteni,
egy-egy gyár, út, kereskedelmi létesítmény körüli tájékoztatás ritkán
történik a preferenciák felkutatásának és az alternatívák közös
kidolgozásának jegyében. Sokszor inkább jelképes gesztus, PR-mutatvány
egy eleve eldöntött kérdés utólagos elfogadtatása; a sötét
önkormányzati folyosón lapuló felhívás, a PR-cég által gondosan
előkészített közmeghallgatás, a háromnapos határidővel kiutalt
jogszabály-véleményezés ugyanúgy ide sorolható, mint például a Holcim
Zrt. Nyergesújfalura tervezett cementművéről szóló múlt vasárnapi
népszavazáson feltett sugalmazó kérdés.
Az EU minden, lakosságot érintő beruházás kapcsán a társadalmi
részvétel alapkövetelményeként fogalmazza meg, hogy mindenki
hozzáférhessen az összes rendelkezésre álló információhoz. Brüsszel azt
is szorgalmazza, hogy az érintettek véleményét közmeghallgatáson,
közvélemény-kutatáson, telefonos forróvonalon, véleménynyilvánítási
népszavazáson, weboldalon kérjék ki, és az is uniós irányelv, hogy a
hatásviselő közösség az alternatíva kidolgozásában is részt vehessen.
Ezeket azonban nem könnyű számon kérni. "Ma a legtöbb beruházó az
alapkövetelménynek is csak változatos eredménnyel tesz eleget. A
jogszabályok nem változtatták meg a paternalisztikus, elitista
mentalitást, ritka az a döntéshozó, aki partnernek tekinti a
lakosságot. Régi és új szemlélet, elavult és korszerű technikák élnek
egymás mellett" - jellemzi a szűnni nem akaró átmenet állapotát Vári
Anna, az MTA Szociológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa,
aki évtizedek óta kíséri figyelemmel a honi környezeti konfliktusok
kezelésének gyakorlatát. A villamos energiáról szóló kormányrendelet
például előírja, hogy az 50 MW-nál nagyobb erőmű telepítése,
átalakítása előtt az érintetteket kielégítően tájékoztatni kell,
véleményüket figyelembe kell venni. A folyamatot több minisztérium
képviselőiből álló független szakértői bizottság felügyeli, s
kedvezőtlen elbírálás mellett nem lehet kiadni az engedélyt. Litéren
egy évtizeddel ezelőtt ennek megfelelően a Magyar Villamos Művek Rt.
hosszú folyamatban, aprólékosan tájékoztatta az embereket egy tartalék
gázturbinás erőmű felállításáról, figyelembe véve kéréseik egy részét
is. Tiltakozás ugyan volt, de a folyamat legalább végig átláthatónak
bizonyult, és a végén a többség számára elfogadható kompromisszum
született. Három éve viszont a Bakonyi Erőmű Rt. Ajkán gyakorlatilag a
közösségi tájékoztatás paródiáját mutatta be, sokáig homályban hagyva,
hogy az új gázturbinás erőmű mellett a régi, széntüzelésű is tovább
pöfög. A gazdasági tárca delegáltjai által dominált független bizottság
a konzulensként szerepet vállaló Szociológiai Kutatóintézet határozott
tiltakozása ellenére jóváhagyta az eljárást.
Sok függ attól, hogy az adott döntéshozókat milyen korábbi élmények
érték. A Paksi Atomerőmű Rt. elég sok kudarcot élt át (mondjuk az
ófalui kis és közepes aktivitású lerakó elleni nyolcvanas évekbeli
tiltakozások) ahhoz, hogy megtanulja, nem lehet a helyiek háta mögött
mindent eldönteni. Azóta tárgyal az önkormányzatokkal, kompenzációt
ajánl és informál. A paksi hulladék ügyében létrejött helyi információs
társulások azonban minden előrelépés dacára is inkább arról szólnak,
hogy túl sok a legatyásodott települési önkormányzat.
Akik még nem tanultak eleget, továbbra is erőből próbálkoznak.
Autópálya-építők, üzletközpontok beruházói általában önállóan, a
lakossági ellenvélemények, civil tiltakozás negligálásával szeretnek
beruházni, hiszen ezek a lakosság szélesebb rétegei számára népszerű
létesítmények.
A Magyar Narancs "Beszéljék meg" című cikkének szerzője Linder Bálint munkatársunk, de a szakértők közt megszólal Pataki György is, aki a témával foglalkozik a Védegyletben.
Mi az a részvételi demokrácia?
Beszéljék meg!
Magyar Narancs, 2006. május 18.-i cikke
Link:
Pataki György interjú a Cash Flow-ban
vedegylet.hu, 2005. december 08
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A jelenlegi demokráciák egyike sem működik valóságos részvételi demokráciaként
A részvételi demokrácia egy fontos szerve: a Civil Számvevőszék
A részvételi demokrácia - A jövő útja
Mi a részvételi demokrácia? Hogy állunk most ebben?