A részvételi vagy közvetlen demokrácia az egyes polgárok és csoportjaik, szervezet közvetlen részvételét jelenti a saját ügyeik, életük társadalomban való irányításában.
Ezzel szemben a képviseleti demokrácia esetén választott vagy mások (szervezetek, pártok) által delegált tagok döntenek helyettünk a mi életterünkről, környezetünkről, lehetőségeinkről, kötelezettségeinkről. Nekünk magunknak a társadalom, a gazdaság, az oktatás stb. ügyeibe sajját magunknak nincs beleszólásunk, véleményünknek, javaslatunknak csak helyi képviselőkön keresztül adhatunk hangot (több-kevesebb torzulással).
A részvételi demokrácia egyik legjobb példája, gyakorlati
megjelenése, az "Állampolgári Tanács" nevű módszer követése, amely
lényege hogy a közösség tagjainak a kérésére ajánlásokkal záruló
sajátos vitafolyamatot hoznak létre.
A megbeszélő testület tagjai a
közügyben érdekelt felek képviselőiből, mint például önkormányzati
tagokból, szakértőkből, helyi lakosokból, természetvédőkből,
gazdaságilag érdekelteket személyekből, szabályozó szerv
megbízottjaiból, támogatókból és ellenzőkből áll, amely meghatározza a
megtárgyalandó változatokat, kiválasztja az állampolgári tanács tagjait
és a moderátor személyét. Így létrehozzák az állampolgári tanácsot,
mely rendszerint 12-16 fős testület, akik lehetnek egy kistelepülés
vagy akár egy nagy területi egység kiválasztottjai.
Az állampolgári
tanácsban igyekeznek összes érintett csoportot, értéket, feltérképezni,
megjeleníteni és a közömbös társadalmi csoportokból is személyeket
beválasztani. A kiválasztott emberek rendszerint kisebb-nagyobb
csoportokba verődve, majd együtt üléseznek egy-két napig, hogy az adott
téma különböző nézőpontjairól meghívott szakértők segítségével
próbáljanak minél világosabb összképet kapni. Utána nyilvános vitában
előzetesen jóváhagyott keretek között keresik a megoldást, a moderátor
segítségével. A moderált vitafolyamatban mindenki egyenlő esélyeket
kap, a záródokumentumba pedig mindenki ajánlása belekerül. A folyamat
létjogosultsága nyilván attól függ, miként valósítják meg az érintettek
az ajánlásokat. A költség rendszerint azé, aki a kérdés gazdája, a
közérdekről szóló viták támogatása rendszerint közpénzből történik.
Gyakorlatban
- USA-ban,
ha egy közösség arra ébred, hogy valamelyik nyűgét egy állampolgári
tanács keretében akarja feldolgozni, a LOKA Intézet pénzzel,
módszertannal, szakmai támogatással siet a helyszínre.
- Dániában
a parlament mellett a végrehajtó hatalomtól függetlenül működő
intézmény gondoskodik arról, hogy bizonyos kérdések terítékre
kerüljenek. A nemzeti léptékű döntések megalapozására a dánok az
úgynevezett konszenzuskonferencia intézményét használják, amely
lényegében dialógus a tudomány szakértői és a polgárok között egy adott
technológia várható társadalmi nyereségéről és veszélyeiről.
- Nagy-Britanniában például arról vitáznak, miként allokálják a szűkös erőforrásokat egy adott kórházban vagy az egész egészségügyi rendszerben.
Az országban/világban egyre több csoport alakul a részvételi demokrácia kialakítására. Egymástól függetlenül a következõ ötletgazdák jutottak hasonló következtetésre:vilagfa.fejlesztes@gmail.com
- Hamvas Gábor (Solymár), hamvasg ideiglenes oldal:
https://sites.google.com/site/vilagfainfo/home www.vilagfa.org.hu
(az oldalhoz megjegyzést, szerkesztést kérjetek levélben:
vilagfa.fejlesztes@gmail.com címen)
- Gál Marcell (Budapest), cell (az oldal és a részletes koncepció leírója)
- Antal Péter (Budapest)
- Orbán József (Budapest) TizedesKepviseletiRendszer egy
régi javaslat (Orbán József), aminek megvalósítását segítheti ez a
rendszer. Ennél rövidebb, lényegretörõbb ismertetõ is kell, és
video-anyag is.
- Bene Gábor (Szeged) "Civil Háló"
- Matyasovszki
Gábor - Nemzeti erők szövetsége : Tizedes képviseleti rend webes
nyílvántartási rendszerét fejlesztik (hamarosan küld anyagot róla,
személyes találkozó szükséges!)
- Ugrin Emese http://www.aba.hu az abai Magisztrátus
- Forum Humanum - Sallay László :az általuk kidolgozott organikum vagy szerves társadalom azonos a mi elképzelésünkkel
- SZent
Korona Szolgálat szintén a tizedesi intézményt építik, a változást
irányító szakmai munkacsoportot 3-5 fős Szentkorona sejtekbe szervezik
- Barabási László: Székely rendtartás , FRIG kiadó tízes rendtartás hagyományait gyűjti össze
- Új világpárt : A párt véleményét egy sokoldaló szavazati rendszer fejlesztésében alakítják ki, egyenlőre nem látom a működését.http://www.ujvilagpart.hu
- ezek csak az általunk ismertek, alighanem van még 20 másik....
A cél a gyors elindulás. A rendszert fel fogjuk használni önmaga továbbfejlesztésére: ReszveteliDemokraciaRendszerFejlesztes .
A cél:
- A jövő új működésen gondolkodók egymásra találása.
- Egy szerves működésen alapuló jövőkép kidolgozása, melyet minden
tenni akaró csoport támogatni tud, mert nem a jelen versengő formáiban
és pártosodásban nyilvánul meg.
- A legfőbb gyakorlati cél a szerves működést segítő információs
rendszer fejlesztése, ennek elindulásához a háttér megteremtése, ezt
segítő pályázat beadása.
-A szabad, organikusan fejlődő, minősített információ áramlást segítő rendszer jelentőségének méltó fejlesztése.
Itt lehet kipróbálni: http://ftfc.hu/cell/drendszer/ felhasználónév:jsz = cell:2008 (de inkább csináljatok magatoknak új felhasználót!) Javaslatokat a ReszveteliDemokraciaRendszerFejlesztes oldalra véssétek.
Lásd: ReszveteliDemokraciaMibenJobb
Rendszerjavaslat "demokratikus" információáramlás támogatására technikai eszközökkel.
A szinteket alulról számoljuk. A levél (ami nem is node, hanem user)
a 0. szint, a felette levõ csomópont 1., ... a példa fa csúcsa 3-as
szint
A tizes rendtartást, vagy a részvételi demokráciát mi annak szerves
működésével ragadtuk meg, ezért neveztük el SZERVES TÁRSADALOMNAK és
választottunk egy ezt jelképező fraktál életfát emblémának. Mindkét
írás ezt emeli ki. Ez az oldal a rendszer szerkezetérõl szól. A szakmai
fákhoz ez elég is. ReszveteliDemokraciaTarsadalmiFa
Tulajdonképpen a reputációs rendszer elsõ, igen egyszerû verziója.
- Egy piramisban/fában csomópontonként 5-15 ág (ami állítható), ha ezt meghaladja, kettéoszlik. Akár több millió ember is lehet kb 7 magas fában.
- Van egy földrajzi / területi alapon szervezett fa. Lényegében minden más csoport feladata ennek a közösségnek az érdekeit szolgálni. Ebben minden embernek helye van. Lásd ReszveteliDemokraciaTarsadalmiFa
- lesznek tematikusan szervezõdött fák is. Ezek csúcsain feljövõ info-k mint "bizottsági javaslatok" kerülnek be a társadalmi fa magas csomópontjaihoz. Azt,
hogy egy egy „bizottsági” csoport (civil szervezet, végrehajtók,
közösségi cégek stb) milyen szinten csatlakozik, azt is a pontozások
határozzák meg.
- az infók általában fel-le mozognak
- felfelé (természetesen) az elárasztás elkerülése végett szûrés van. Minden csomópont ágai pontozással döntenek. A gördülékenység érdekében a megbízott megelőlegezheti a döntést. Az alsók úgyis bármikor felülbírálhatják.
- a felterjesztési pontszám nem csak a javaslat életképességétõl függ. Lehet egy javaslat kiváló, amit meg is valósítanak, mégsem terjesztik fel, ha annak helyi szinten van jelentõsége !
- Lefelé
nincs szûrés. Mindenki látja a felette levõ csomópontokhoz
"kiragasztott" infokat. De az információ címkézve van (pl. fontosság,
jelleg, téma)
- Információk
épülése: Minden szint egy új minőséget tud az infóhoz rakni
(tanulmányok, jogi megfogalmazás, tovább gondolás, fejlesztés, stb.), a
tételek fejődése visszakövethető. Egy-egy felsőbb szintű módosítás
kritikájának meg kell járni a bizalmi piramis jóváhagyását.
- Külön kérésre tud az info oldalirányban is mozogni, hogy ne lehessen jó javaslatokat blokkolni, ennek léptéke korlátozott az egyén szintjén lévő tíz tizes. Technikailag
ezt nem kell megvalósítani, mert úgyis ismerõsön keresztül máshol be
tudja dobni az info-t, ha úgy érzi, igazságtalanul blokkolták.
- egyszerû
(de több szempontos) pontozás van. Minden információ egyben egy
közvélemény kutatás is, ahol látható hogy mekkora részpiramis látta az
infót, látható, hogy azt melyik szint hogyan értékelte.
- Infók
keresése lehetséges a teljes világpiramisban a nézettség, és vagy
minősítés szerint is (távoli részek fontos feladata, nekünk is érdekes
lehet).
- Minden információt tematikus csoportokba kell rendezni, mely szintén egy fa struktúra szerint épül, szakosodik.
- a csomóponthoz rendelt megbízott személye akármikor változhat, a csomópont alattiak DEMOKRATIKUS pontozása szerint.
-
- tehát pl. ha valaki feljutott az 5. szintre, nem
lehet a rendszer alján kitüntetett mondjuk 5 személy (ahonnan a
megbízott eredetileg jött), amelyik a többi tízezret meghaladó
jogosultsággal bármikor elgáncsolhatja a fenti megbízottat. A 10000-el
szemben ez súlyos véleményelnyomás lenne: ami alapjaiban ellentmond a
demokratikus alapelveknek.
- Ha egy bizalmi vezető adott szinten bizalmat veszt, az csak arra a szintre vonatkozik.
A magasabb szintre az egész alpiramis pontozása számít. Ez nagyon
fontos, mert különben a pénzoligarchiának elég csak 5 "alacsony tudású"
embert meggyõznie, hogy teljesen ellehetetlenítsen egy egyébként
érdemei szerint magasra jutott megbízottat !
- A
szintek bizalmi eredménye látható: ha valakinek már csak a legfelső
szintű bizalma aktív, az kételyeket ébreszt, amit a részfa tagja
figyelembe vehetnek.
- Egyébként az új megbízott a régi (vagy még valamivel korábbi) megbízottak és részfa tagjai közül kerül ki (általában a csomópont alatti csomópontokhoz tartozó megbízottak közül, mert úgyis ezeket sorrendezik legtöbben).
- Mindig a sorrendezési (preferenciális) pontozás szerint. (minden egyén dönthet, hogy e listája publikus vagy sem)
- a helyettes is látható (nemcsak a megbízott)
- Miért
nem baj, hogy a megbízott könnyen leváltható ? A jó programot úgyis
emberfüggetlenül megvalósíthatják, nem kell, hogy "beragadjanak"
emberek.
- Mint
tapasztaltuk, nagyon káros következménye van a beragadásnak.
- Nem 4
évre, hanem évtizedekre lényegében értelmetlenné válik az egész
rendszer. Nemcsak a nagypolitikában, hanem iskolákban, egyesületekben
is.
- a megbízott privilégiuma, hogy a hozzá tartozó csomóponthoz bármikor kiragaszthat információt külön pontozás nélkül. Fel is terjesztheti, vagyis kéri a szomszédjait, hogy pontozzák.
A közösség által létrehozható köztulajdonú cégek csak a fenti rendszer szerint működtethetők.
Biztonság
- Milyen
megnyugtató szisztéma létezik arra, hogy a rendszergazdai jogok mindig
a közösség érdekeit képviseljék. Szerintem praktikusan semmilyen. de
lehet javasolni.
-
Az egyik a David Chaum féle punchscan.org
a
másik, hogy amit összeesküvés jelleggel akarnak megvalósítani (emberek
egy csoportja közös cél érdekében tevékenykedik úgy, hogy a
nyilvánosságot arról nem tájékoztatják vagy félrevezetik), azt ne a
rendszeren keresztül csinálják ;-)
-
- esetleg
lehet (különösen a szakmai fákban), hogy pseudonym-ként ("álnéven")
dolgozni (a fizikai személyazonosságához nem köthetõ). Kizárólag
ez teszi lehetõvé, hogy minden(ki) az információk szerint
értékeltessen, és ne lehessen megfenyegetni vagy lejáratni. (a
lefizetés ellen még a pseudonym sem véd)
- Tisztázni
kell a fejlesztők lehetőségeit... a fejlesztõknek nincs semmilyen
lehetõségük az éles adatok közvetlen manipulációjára. Csak az
üzemeltetésnek van.
Mire jó ?
Az emberi intelligenciát nem helyettesíti. Csak segít abban, hogy a
csoport tudásának a legjava felszínre kerüljön, továbbfejlõdjön, és
láthatóvá váljék. Ne csak azt lehessen látni, amit a legnagyobb vagyoni
érdekek fenntartása, és az átverések továbbfejlesztése érdekében
finanszíroznak, manipulálnak. (bábdemokrácia, tudományos kutatások,
stb...). A számítógép nem fogja befoltozni az utat. Mégcsak seggbe sem
rúg senkit. Csak segít abban, hogy az ismereteket rendszerezzük, és
eldöntsük, mit tekintünk fontosnak.
Milyen információkat pontoznánk, mik áramolnának ? Bármilyen információ, amit számítógéppel lehet továbbítani, és amit 2 ember esetleg másképp értékel (azaz bármilyen információ)
- Cikkek
- Javaslatok
- Tanulmányok
- Tervek
- Ötletek
- Filmek
- a
teljes média átalakul, ha az emberek igazi érdekei és igényei szerint
tudják válogatni az információkat. A szerkesztõ, mint munkakör
értelmetlenné válik (demokratizálódik: mindenki szerkesztõvé válik), és
mindenki eldöntheti, hogy kinek a "szerkesztése" értékesebb számára,
mindenkinek segít érdeklõdésének megfelelõ anyagokat válogatni
- Értékelések
- Szoftverek
- Oktatási anyagok
Ajánlások
- pl.,
hogy melyik szakmai "szervezet" (ami lehet akár egy hasonló elven
mûködõ fa) dolgozzon ki egy tervet, vagy valósítson meg valamit
költségvetési
javaslat: hogy milyen konstrukcióban lehet valamit megvalósítani.
Hogyan lehet beszállni a finanszírozásba (ez tulajdonképpen egy
kötvénykibocsátásnak felel meg), milyen szempontok szerint lesz majd a
hozam meghatározva.
Tulajdonképpen a projektek teljes megvalósulát, az ötlettõl a
megvalósíthatósági tanulmányon, a vázlatos és részletes terveken
keresztül, a megvalósításig és a kiértékelésig végig tudná követni úgy,
hogy sokkal több ember véleménye, szempontjai számítanának anélkül,
hogy szétzajolódna az egész információáramlás.
Mit lehetne ?
- így lehetne döntéseket javasolni? IGEN
- választásokat
tartani? NEM. Nem nevezném választásnak. Az egész az ötletek,
feladatok, témák köré szervezõdik, nem pedig a "vezetõk" köré. A
megbízottaknak adminisztratív szerepük van, nem igazán döntéshozók.
-
- Ha manipuláltan próbálják lebonyolítani a
pontozásokat (a kérdések "szerencsétlen" feltételével), bármikor
átállíthatják a tagok az adminisztrátor jelöltek pontozását, ezzel új
adminisztrátort/megbízottat jelöltek ki.
Honnan tudjuk, hogy ez mûködik ?
- Onnan, hogy a linux kernelt is így fejlesztették. Az új fejlesztések ill. "patch"-ek felterjesztése ilyen fában történt (ami felment Linus-hoz az már jó pár auditot kapott).
- Tulajdonképpen minden nagy cég így üzemel. A felsõvezetõket nem lehet elárasztani piszlicsáré ügyekkel.
-
- Csak
a nagy cégeknél a vezetõket nem a munkások szempontjai és érdekei
szerint választják, hanem a tulajdonosok szempontjai szerint
Kiemelkedõ a barantások aktivitása, de mindenféle egyéb csoportok is alakulnak, keresgélik az utat.
- www.kurultaj.hu - folytatásaként 2009-08-20 -án lesz a magyar országgyûlés - addig még sok munka van
- baranta.uw.hu
ReszveteliDemokraciaTerv az implementáció részletei
ReszveteliDemokraciaFelhasznaloiEsetek
Kapcsolódó hírek:
A jelenlegi demokráciák egyike sem működik valóságos részvételi demokráciaként
Mi az a részvételi demokrácia?- A Magyar Narancs "Beszéljék meg" című cikke
A részvételi demokrácia egy fontos szerve: a Civil Számvevőszék
A részvételi demokrácia - A jövő útja