Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ÖNSEGÍTŐK és TEHETŐSEK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Jóllehet, az állam szerepének újraértékelődéséről a Figyelőben folytatott cikksorozat a kérdés számos vetületét vizsgálta már, többnyire mégis csupán a gazdasági érdekek fókuszán keresztül tette ezt.
Jómagam a kérdésnek egy – talán kevésbé egyértelmű – dimenziójára
szeretnék rávilágítani: a tágabb értelemben vett community, azaz a
közösség, a „köz érdeke” felől közelítve a témához. Fotó: Lakos Gábor
A
történelmi esszék gyakori fordulatát kölcsönvéve: szerves fejlődés
eredménye az, hogy napjainkra az állami szerepvállalás és a
közszolgáltatások középpontjában a „közérdek” ideája és kifejezése áll.
Nos, jó esetben az állam döntései és cselekedetei mögött valóban ez az
eszmény áll, míg szerencsétlenebb „forgatókönyv” esetén a „közérdek”
puszta hivatkozás, politikai kommunikációs-retorikai fordulat. A XXI.
századi államok elsőszámú fogalma mindenesetre ez.
Közérdek
– amelyen a társadalomnak, azaz a „közösségek közösségének” minden
szereplője osztozik: polgárok, vállalkozások, állam- és közigazgatási
szervek, nem kormányzati intézmények és egyéb társadalmi szerveződések.
A közérdek megteremtése az emberi, pénzügyi és természeti erőforrások
elosztásáról hozott döntések függvénye, mely döntések csak akkor
lehetnek kellően legitimek – maradjunk ennél a megfogalmazásnál, hogy a
helyes/helytelen erkölcsi kategóriákat itt és most ne kelljen
boncolgatnunk –, ha a közösség a lehető legnagyobb egyetértésben és
érintettséggel hozza meg azokat. Éppen ezért XXI. századi
államigazgatás-teóriák kulcskifejezései, központi fogalmai világszerte
– legalábbis a szabad világban – a „bevonás” és a „felhatalmazás”
lettek. Ugye, nem kell hosszan lábjegyzetelni, hogy ezek a kifejezések
milyen magától értetődően ültethetők át egy másik értelmezési keretbe,
jelesül a digitális társadalom összefüggéseibe? Mindez csak arra példa,
hogy az infokommunikációs társadalom víziójának és a modern
állam(igazgatás) koncepciójának a leírása nem képzelhetők el egymás
nélkül.
Ennek az állam-jövőképnek a gyökerei persze az
egymást követő társadalmi átalakulásokból és a korunkat meghatározó
műszaki fejlődésből erednek. Az állam szerepét és a világgazdasági
modellek változásait, azok összefüggéseit tárgyaló szakirodalomból
tudható, hogy Európában az utóbbi két évszázad során három főbb
irányítási struktúraváltozás ment végbe – és úgy tűnik, a negyedik
éppen napjainkban zajlik. Minden időszakban a „közérdek” domináns
megítélése volt az, aminek elmozdulásán a leginkább nyomon követhető
volt a változás.
A XVIII. században a liberális államok
megalapításával ethosszá vált a hatalmi ágak szétválasztása,
megteremtődtek a jogállamok alapjai. Kialakultak a tulajdonjog
szabályai, illetve azon intézmények, amelyek szükségesek voltak a
kapitalizmus virágzásához. Ezek a szabályok biztosították később az
egyének védelmét – az állammal és egymással szemben. A XIX. században
„kanonizálódtak” a demokratikus alapelvek, amelyeket kezdetben a
gyárosoknak, iparosoknak és vállalkozóknak a befolyásuk növelésére
irányuló törekvései, később pedig a munkás- és nőmozgalmak
irányítottak. „Tegnap”, azaz a XX. században széleskörűen megalapozottá
vált a jóléti állam: a történelem során a kormányok első ízben
kényszerültek arra, hogy támogassák, alaptörvényi szinten garantálják
az összes állampolgár szocio-gazdasági jólétének egyfajta minimumát
olyan területeken, mint az egészségügy, az oktatás és a munkavállalás.
Ma pedig, a XXI. században, a következő társadalmi értéknek a bevonás
és felhatalmazás lehetőségének megteremtése és biztosítása tűnik.
Mi
diktálja a közérdek mai értelmezését? Rendkívüli mértékben
megnövekedett az információ mennyisége és a kommunikáció lehetősége. Az
új technológiai megoldások növekvő kompetenciával, egyre olcsóbbá és
tömegesebbé (szebben fogalmazva: demokratikusabbá) váló hozzáféréssel
és a részvétel újfajta motivációjával párosulnak. Ezek együtt teszik
lehetővé, hogy a társadalom minden területe részt vegyen a „közös ügyek
intézésében”, a politikacsinálásban (mind policy, mind politcs
értelemben), végső soron tehát egy-egy ország kormányzásában, az állam
„igazgatásában”. A Napkirály szállóigéjének parafrázisával: az állam mi
vagyunk – mi, a userek.
A bevonás vagy felhatalmazás
kialakulása mélyen zajló és hosszú társadalmi folyamat, amely egyszerre
megy végbe egyéni és közösségi szinten. Olyan folyamat, amelyen
keresztül az egyének és az általuk alkotott (for profit vagy
non-profit) csoportok befolyásolnak, döntenek és aktívan tesznek az
életüket meghatározó körülmények alakításáért. A bevonás és
felhatalmazás előfeltétele a XXI. században az erős legitimációjú és
hatékonyan működő-működtethető demokráciának; illetve az állam és a
piacok megfelelő együttműködésének.
MAGASABB ELVÁRÁSOK.
Az államnak el kell fogadnia azt is, hogy „ügyfeleinek” – az
állampolgároknak és a gazdaság szereplőinek is – magasabb elvárásaik
vannak. A mai államok (azokon belül is elsősorban a végrehajtó hatalmat
gyakorlók) azzal számolhatnak, hogy a nyilvánosság jobban szemmel tudja
tartani, szabadabban és nagyobb hatékonysággal ellenőrizni, illetve
bírálni a tevékenységüket és a politikájukat, mint a történelem során
eddig bármikor. Mindez nem meglepő. A média- és kommunikációs
technológiák egyre gyorsuló fejlődése következtében radikálisan megnőtt
az információhoz való hozzájutás lehetősége: a tudás, az információ
potenciális fel- és letöltői vagyunk mindannyian. Így az internetes
technológiák – és ezen belül kifejezetten a társadalmi hálózatokon
alapuló média (social networking media) – földcsuszamlásszerű
eltolódáshoz vezettek az állami és az állampolgári tudás egyensúlyában.
Manapság, mindenekelőtt a társadalmi hálózatok eszközei révén,
a hatékonyan cselekedni akaró és képes társadalmi-gazdasági szereplők
egyre nagyobb csoportjai jönnek létre, akik nem okvetlenül fogadják el
„az állam úgyis jobban tudja” elvét. Ez a radikális változás annak
átgondolására kényszerít, miként dolgozzák ki és valósítsák meg
államigazgatási programjukat a kormányzatok. Olyan valódi átalakulásról
van szó, amely elvezethet bennünket a „kormányzat az állampolgárokért”
attitűdtől a „kormányzás az állampolgárokkal” felfogáshoz. E jövőkép
megvalósításához két stratégiai előrelépésre érdemes összpontosítani a
figyelmünket.
Az elsőt így lehetne meghatározni: több érték
létrehozása közös munkával. A közszférának együtt kell működnie a
magán- és civilszektorral (tehát a gazdasági szereplőkkel és a
társadalmi szervezetekkel) a nagyobb (köz)értékteremtés érdekében.
Manapság a közszolgáltatások túlnyomó többsége egyirányú utca: a
kormányzattól a társadalom vagy a piac felé vezet. Bár kétségtelenül
vannak olyan folyamatok, amelyek lehetővé teszik a communityvel való
konzultációt és az alulról jövő visszajelzéseket, a szabályozások, a
közszolgáltatások és az azokat meghatározó döntések nagyrészt a
közszférában, a közszféra által kerülnek kialakításra – majd
„kihirdetésre”. Alvin Toffler jövőkutató 1980-ban megjelent The Third
Wave (A harmadik hullám) című könyvében alkotta meg a „prosumer”
kifejezést. Előre látta ugyanis, hogy a jövőben a termelők (producers)
és a fogyasztók (consumers) szerepe összemosódik, egybeolvad. Valóban,
a gazdaság szereplői és az állampolgárok napjainkban sokkal tisztábban
látnak a korábbiaknál. Többé már nem elégednek meg azzal, hogy
elfogadják az anonim „termékeket” márpedig ebben az értelemben az
államirányítási munka is termékeket állít elő. Többet tudnak és jobbat
akarnak – és beleszólást követelnek a dolgok menetébe. Ez az a valóság,
amit az állam irányítóinak el kell fogadniuk. Ennek érdekében a magán-
és civilszektorban meglévő tudásra, ismeretekre, erőforrásokra és
képességekre kell alapozniuk tevékenységük jelentős részét.
Az
együttes értékteremtésen túl a korszerű állam aktív kapcsolatok
kialakítására törekszik állampolgáraival és a piacokkal, igyekszik
bevonni őket a politika és gazdaságpolitika kialakításába. Ez lehet
tehát a második stratégiai előrelépés: valós kapcsolatteremtés a
bevonás érdekében.
A modern kommunikáció és a társadalmi
hálózatok eszközei a tömeges együttműködés kiváló csatornái, amelyek a
társadalom és a gazdaság távoli és nagy szegmenseit képesek gyorsan és
hatékonyan elérni. Miközben egyre nagyobb mértékben használjuk ezeket a
csatornákat, ügyelnünk kell persze arra az új társadalmi
megosztottságra is, amely a „digitális bennszülötteket” elválasztja a
„digitális bevándorlóktól”. Lehetnek a magán- és civil szférának olyan
szegmensei, amelyek – legalábbis átmenetileg – nem képesek vagy nem
akarják használni az új médiát az állam irányításában való részvételre.
Az ő jogaik és érdekeik (közérdek!) védelmében úgy kell kiaknáznunk a
kapcsolattartás és bevonás új eszközeit, hogy abból senki se maradjon
ki.
HALADNI KELL A KORRAL!
A
XXI. században a társadalmi és gazdasági igények „netsebességgel”
fejlődnek, ám az államirányítás és szerepvállalás ezt általában
lassabban követi. Ennek következtében az államot megtestesítő
intézmények változást elfogadó és előidéző képessége is lemarad a
fejlődésben. Ma a tömeges együttműködés új korszaka felé haladunk –
társadalmi és gazdasági értelemben egyaránt. Meggyőződésem szerint
nincs visszaút, a közszférának mindezzel lépést kell tartania, azaz
haladnia kell a korral. Ez komoly változással jár a közérdek
megítélésében is. Az államnak pedig meg kell fontolnia, mit is jelent
mindez, és hogyan ültetheti át a gyakorlatba – részint a
közintézményeken belüli és azok közötti, részint pedig a userekkel
kapcsolatos tevékenységébe.
A szerző a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettese.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Közmunka végzés minimálbér alatt - megéri, kinek jó? Számoljuk ki!
A PPP a magánpartnernek nagy bevételnyereséget, a közösségi partnernek pedig igen jelentős többletkötelezettséget és költséget jelent